El passat dimecres es van celebrar les Jornades externes Àuria 2015 sota el títol “La marca i el valors social de les empreses”. L’acte tenia per objectiu posar de relleu el valor del compromís de les empreses en la transformació de l’entorn i la necessitat d’implicar-se amb la igualtat d’oportunitats entre col·lectius amb risc d’exclusió social. Va destacar la ponència central, a càrrec de Miquel Torres, director general de Cellers Torres. L’acte va estar organitzat perÀuria Grup, format per entitats i empreses de suport a les persones amb discapacitat, entre les que s’inclou Taller Àuria, un Centre Especial de Treball que ocupa 540 persones, essent així una de les empreses més grans de la comarca de l’Anoia.

xavier1
Les maneres que tenen les empreses de donar oportunitats laborals a les persones amb discapacitat són diverses, una d’elles, òbviament, és contractar-les directament a la seva empresa. Però no sempre resulta fàcil ja que es requereix un procés de selecció, formació i adaptació a la empresa diferent que amb la resta de treballadors. Per ajudar en aquest trànsit va néixer el programa Incorpora de La Caixa, un programa d’intermediació laboral que ofereix un servei integral gratuït d’assessorament a les empreses en aquest procés que treball amb una xarxa de 350 entitats socials especialitzades i 700 tècnics experts. En 9 anys, aconseguit inserir 28.000 persones vulnerables. Dimarts, el programa va celebrar la VII edició dels seus premis a les empreses que més han col·laborat en aquest objectiu. En l’acte, en què hi va participar el conseller d’Empresa i Ocupació, Felip Puig, van resultar premiades les empresesOpennatur, La Granja, König, Andilana així com la Fundació d’Atenció a la Dependència, Sant Joan de Déu i l’Ajuntament de Sant Cugat.

xavier2

A part de la contractació directa, les empreses també poden contribuir a la inserció de persones amb pot ser contractar serveis de Centres Especials de Treball. En la mesura que aquests tenen més ingressos per la via de la prestació de serveis en el mercat ordinari es fan menys dependents dels ajuts públics i els llocs de treball que generen són més sòlids. Una bona iniciativa en aquest sentit és el Business With Social Value que es va celebrar el mateix dia 2. Organitzat per Icària Iniciatives Socials- amb els uport del departament d’Empresa i Ocupació a través de la nostra Direcció General- l’esdeveniment va posar en contacte a 160 Centres Especials de Treball d’iniciativa social amb possibles clients, empreses que busquen un bon servei i, a l’hora, contribuir a un objectiu social positiu, posant en pràctica la Responsabilitat Social Empresarial.

 

xavier3

 

 

La “iniciativa social” és una de les característiques que poden tenir els Centres Especials de Treball i també les cooperatives. Ho són quan no tenen ànim de lucre i tenen per objectiu donar feina a persones en risc d’exclusió (és a dir, Centres Especials de Treball i una Empreses d’Inserció) o bé es dediquen a atendre necessitats socials no cobertes o cobertes insuficientment pel mercat. En aquest sentit trobem cooperatives com Suara (la més gran de Catalunya), Encís, Gedi , Delta o Eduvic que fan serveis diversos: des de l’educació en el lleure fina a l’atenció a la dependència. Des de fa 20 anys, existeix una organització que agrupa aquest tipus de cooperatives: la Sectorial d’Iniciativa Social de la Federació de Cooperatives de Treball de Catalunya. Ahir es va celebrar l’aniversari amb la participació de la vicepresidenta del Govern i consellera de Benestar Social i Família, Neus Munté, que va posar en valor la tasca d’aquestes cooperatives en la provisió de serveis socials a la població, moltes vegades en forma de col·laboració públic-privada, i també va fer menció al programa aracoop, que ha servit per millorar la competitivitat d’algunes d’aquestes empreses.

 

xavier4

 

Els 20 anys de la sectorial, i les més de dues dècades d’existència que acumulen algunes de les empreses membres, són un indicatiu que es tracta de projectes sòlids, que cobreixen necessitats reals de la societat i que tenen futur. Sent molt 20 anys, encara ho són més els cent anys que va celebrar dilluns la cooperativa d’Ivars d’Urgell, una empresa que ha sabut adaptar-se als temps i que avui dia té una activitat diversificada, tant la purament agrària (pinsos, cereals, ramaderia) com altres serveis complementaris (supermercat, benzineres, secció de crèdit) amb les quals donen servei al conjunt de la població. Amb 2162 socis actius, 1265 socis col·laboradors i 175M€ de facturació, la cooperativa és essencial per al manteniment de la població i l’activitat econòmica de la comarca d’Urgell.

 

xavier5

Tornant al principi, una marca forta, coneguda i associada a valors positius afegeix valor a l’empresa i als seus productes. Una de les millors maneres de reforçar el valor de la marca però, és que – juntament a d’altres criteris com la qualitat o el preu- l’empresa tingui un impacte social positiu al territori. El valor social reforça així el valor de marca i aquest el valor econòmic de l’empresa.La marca i el valor social de les empreses

 

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Completa la fórmula matemàtica per comentar si us plau * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.